دلیجه ی کوچک

نام فارسی: دلیجه ی کوچک

نام انگلیسی: Lesser Kestrel  

 نام علمی : Falco Naumanni

 

مشخصات ظاهری: این پرنده، ۲۸ تا ۳۳ سانتی متر طول دارد و شباهت بسیار با دلیجه داشته، اما اندکی کوچکتر و لاغرتر است و بال هایش اندکی باریکتر و کوچکتر با رنگ روشن تر و بال زدن های سریع تر است. در پرنده نر، روتنه قرمز بلوطی، خاکستری، شاهپرهای اولیه و ثانویه سیاه دم خاکستری است که در انتها نوار سیاهی دارد. همچنین زیر تنه سفید، سطح شکمی نخودی کمرنگ و زیر گلو سفید مایل به خاکستری است. در پرنده ی ماده ، روتنه قهوه ای با خال های فراوان تیره رنگ، شاهپرها سیاه، دم قهوه ای بلوطی با خطوط عرضی است که انتهای آن سیاه دیده می شود. حلقه چشم به رنگ زرد روشن است و پاهای زرد تا نارنجی دارند. مچ پا و پا بدون پر است. این پرنده، معمولا از حشرات در حال پرواز تغذیه می کند.

صدا: صدای این پرنده جیغ مانند و شبیه «چه ه- چه ه – چه ه» و متفاوت با دلیجه است.

زیستگاه: این پرنده در باغ های قدیمی و دره های سنگی به سر برده و به صورت گروهی در سوراخ های دیوارها و شکاف صخره ها، همراه با کبوترها و گنجشک ها آشیانه سازی و تولید مثل می کند. در ایران، خصوصا تابستان ها، فراوان است.

دلیجه کوچک به عنوان گونه ی آسیب پذیر (VU) طبقه بندی شده است. به این معنی که در سه دهه اخیر جمعیت جهانی آن حدود ۳۰٪ کاهش داشته است. به‌نظر می‌رسد استفاده از حشره‌کشها در کنار تخریب زیستگاه‌ها دلایل اصلی این کاهش جمعیت باشند.

تولید مثل دلیجه کوچک

تولید مثل طی ماه های مارس تا ژوین رخ می دهد. دلیجه ها لانه نمی سازند. به جای تخم گذاشتن در تورفتگی ها، تخم ها را در تو در توی درختان گیر می اندازند. تا ۱۰۰ جفت هم در داخل این لانه ها تولید مثل می کنند. در آشیانه درست کردن، ماده ها زمان  بیشتری را نسبت به نرها صرف می کنند. دلیجه ها اندازه کلاچ طبیعی از ۴ تا ۶ دارند، که در فاصله ی زمانی ۲ روز تخم می گذارند، اما دامنه تعداد تخم ها ۱ تا ۷ عدد است. روی تخم نشستن بعد از گذاشتن سومین تخم شروع می شود و از ۲۸ تا ۳۱ روز ادامه می یابد. از آنجا که روی تخم خوابیدن تا بعد از تخم سوم به تعویق می افتد، سه تخم اول معمولا در یک روز ترک می خورند و دیگر تخم ها در روزهای بعد از آنها. این به این معنی است که آخرین پرنده ای که از تخم بیرون می آید از بقیه کوچکتر است. میانگین طول عمر این پرنده در حیات وحش ۶٫۲ سال است.

 

 

برچسب ها: , , , , , , , ,

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *