عدم دسترسی حیات وحش به منابع آبی به خصوص با آغاز گرمای هوا در فصل تابستان و در مناطق کویری طی سال های اخیر به یکی از بزرگترین معضلات مدیریت حیات وحش در کشور و یکی از مهمترین دلایل نابودی تنوع زیستی و کاهش جمعیت وحوش به شمار می رود.

در این شرایط حیوانات تشنه برای دسترسی به آب به ناچار از زیستگاه امن خود خارج و به جوامع انسانی مانند روستاها، مزارع و یا آبشخور دام های اهلی نزدیک شده و توسط افراد سودجو یا سگ های گله و یا بر اثر برخورد با خودروهای عبوری کشته می شوند.

فراهم نمودن امکان دسترسی وحوش به منابع آبی در نقاط امن زیستگاه ها یکی از مهمترین برنامه های مدیریت حیات وحش در مناطق بیابانی کشور به شمار می رود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بافق با اعلام این خبر گفت: در راستای کنترل بیماری های مشترک دام های اهلی و وحشی از جمله بیماری تب برفکی و طاعون مهلک ppr و انگل های گوارشی و داخلی دامهای اهلی از جمله زالو و سایر نرم تنان برنامه پاک سازی و ضدعفونی آبشخورها در دستور کار این اداره قرار دارد.

در همین راستا و به منظور جلوگیری از احتمال سرایت بیماری تب برفکی و طاعون برخی از آبشخورهای منطقه حفاظت شده کوه بافق توسط گروه داوطلبان محیط زیست بافق و محیط بانان شهرستان پاکسازی و ضدعفونی شدند.

موسوی تاکید کرد: تمامی چشمه ها و آبشخورها از جلبک ها، خزه ها، حشرات، زالو و شاخ و برگ درختان به طور کامل پاک سازی شدند و سپس ضدعفونی و تمیز شده و بعد از اندازه گیری PH آب مجدداٌ آبگیری شدند.

 

 

 

برچسب ها: , , , , , , ,

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *