آگامای صخره ای فلس درشت

نام علمی :   laudakia nupta

نام انگلیسی :  large scaled rock agama

نام فارسی : آگامای صخره ای فلس درشت

مشخصات :  تاکنون دو زیرگونه از آگاماهای فلس درشت در ایران شناسایی شده است. آگامای فلس درشت از نظر ظاهری فلس های درشت و یکدستی دارد که رنگ آنها متمایل به قهوه ای و سبز زیتونی است.

تعدادی فلس های زرد و سیاه نیز به صورت پراکنده روی سطح بدن این جانور دیده می شود. دم بلند این حیوان در بخش انتهایی اغلب سیاه یا قهوه ای تیره است. در واقع، طیف رنگی این حیوان بسته به نوع زیستگاهش متفاوت است. در برخی نمونه ها دم سیاه و رنگ بدن زیتونی تیره است، در برخی دم به شکل حلقه حلقه های دو رنگ دیده می شود، در برخی جوان ترها سطح زیرشکم آبی و در پیرترها گاهی پوست بدن کاملا تیره و قهوه ای است.

زیستگاه:  نواحی کوهستانها، در میان صخره‌های بزرگ آهکی، چینه‌هایی که دارای شکاف‌های عمیق اند، اطراف محلهای سکونت انسان معمولاً روی دیوارها، بناهای ساخته شده از آجرهای گلی، مقبره‌ها و گورستانهای قدیمی، خرابه‌ها، با پوشش گیاهی پراکنده بوته ای و درختچه ای همراه با علفها و گیاهان یکساله.
عادات و رفتار: در گرمترین ساعات روز فعالیت می کنند. اغلب در بلندترین مکان نظیر روی صخره‌ها، بر آمدگی‌ها، حتی روی دیوار و پشت بام خانه‌ها، طوری می نشینند که تا محدوده زیادی را برای یافتن شکار زیر نظر داشته باشند. رژیم گوشتخواری و گیاه خواری دارند، از حشرات و لارو آنها، عنکبوتیان و نیز دیگر مهره دارانی که بتوانند آنها را شکار کنند و از پای در آورند تغذیه می کنند. اکثراً در همان محلی که به عنوان مخفیگاه انتخاب می کنند، مثل زیر سنگهای بزرگ، شکاف صخره‌ها و دیوارها، حفره‌ها و سنگ چینها تخم گذاری می کنند. ممکن است تعداد زیادی تخم مربوط به چندین آگاما در یک جا دیده شود.

دید متفاوت

گیرنده های نوری در شبکیه چشم خزندگانی نظیر آگاما، حاوی قطرات کوچک روغنی چند رنگ است و به همین دلیل آنها می توانند رنگ ها را تشخیص دهند. پروتئین های اپسین، نوع خاصی پروتئین است که نسبت به نور حساسیت بالایی دارد. این نوع خاص از پروتئین ها که در چشم مارمولک ها نیز وجود دارد، در عمل برای تشخیص طول موج های مختلف نوری به کار می رود. مارمولک ها و آگاماها این توانایی را دارند که با تنگ و گشادکردن عدسی های چشم خود روی مسافت های دور و نزدیک تمرکز کنند. دید آگاماها موزائیکی است و همین امر باعث می شود آنها اجسام متحرک را بهتر تشخیص دهند. درست به همین دلیل است که آگاماها می توانند براحتی انواع حشرات را شکار کنند.
پراکندگی جهانی: عراق، ایران، افغانستان، پاکستان.
اندازه: نوک پوزه تا مخرج ۱۶۸ میلیمتر دم ۳۴۱ میلیمتر.

برچسب ها: , , , , , ,

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *